niedziela, 25 stycznia 2015

Wymiana przekaźnika tylnej wycieraczki - krok po kroku

             Niektóre Volvo V40 produkowane po 2000 roku wposażone są w moduł CEM umieszczony pod kierownicą z lewej strony. Zmorą v40 jest szybko padający przekaźnik tylnej wycieraczki. Ten przekaźnik to nic innego jak malutki stycznik wlutowany w modoł CEM (pierwsza czarna kosteczka od strony najszerszej wtyki czyli od lewej oznaczenie tej kosteczki to P1CN012W1). Gdy nasza tylna wycieraczka nie reaguje na suwaczek w manetce to najprostszym objawem niedziałającego przekaźnika jest ciche tyknięcie pod kierownicą w momencie przesunięcia suwaczka tylnej wycieraczki. Te tykanie to nasz przekaźnik, to że tyka to nie znaczy że styki przewodzą prąd i dają impuls do wycieraczki. Na innych forach można znaleźć dokładny opis jak taki przekaźnik rozebrać (rozciąć i przeczyścić styki) i naprawić ja próbowałem i jest to dobry sposób lecz bardzo inwazyjny i w dużej mierze skazany na niepowodzenie.


Pokrótce robi się to tak:

1. Odłączamy akumulator odpinamy moduł CEM i wykręcamy go spod tapicerki.








2. Odkręcamy śrubkę, która zamaskowana jest pod naklejką zajdującą się na obudowie CEMu i rozpinamy plastikową obudowę modułu.
3. Ukazuje nam się płytka z całą masą elektroniki i nasz przekaźnik (pierwszy od lewej od strony najszerszej wtyczki wlutowany jest w płytkę ma pięć stopek które trzeba wylutować z płytki.






4. Gdy mamy już wylutowany przekaźnik to rozcinamy jego czarną obudowę od dołu (od strony stopek), gdy już to zrobimy ukaże nam się biały przekaźnik, pamiętajmy że czarny plastik to tylko obudowa ten właściwy element, ktory musimy naprawić znajduje się w środku bialej kostki, którą tez będziemy musieli wylutować i rozciąć.





5. Tą białą kostkę która nam się ukazała musimy ją wylutować trzyma się na pięci stopkach.

6. Gdy już wylutowaliśmy tą białą kosteczkę to zdejmujemy z niej gumową otoczkę (gumowa otoczka wytłumia dżwięk tik tik który wydaje stycznik podczas uruchomienia wycieraczki) i rozcinamy ją w ten sam sposób jak czarną obudowę w punkcie 4.



7. Ukazuje nam się maleńki stycznik, którego nadpalone styki trzeba wyczyścić. Ja użyłem do tego cienkiego pilniczka do paznokci mojej żony ;). Czyścimy i składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Niestety mój przekaźnik zdechł na dobre nawet po zastosowaniu takiego zabiegu. Poradnik jest dobry, ale jak wcześniej pisałem to zabieg bardzo inwazyjny, szary użytkownik nie jest w stanie określić w jakim stopniu przekaźnik jest uszkodzony czy to nadpalone styki czy coś więcej.



Moja rada wynikająca z doświadczenia jest taka (cztery razy rozlutowałem i złożyłem to cholerstwo i wiem, że zrobiłem to dobrze a i tak nie zadziałał). Najlepięj kupić zamiennik za 3.20 zł (ja kupiłem dwa w zapasie) w sklepie z elektroniką i zastosować się tylko do punktów 1,2,3,4 i to wszystko (wycieraczka ożyła) zaoszczędzimy na czasie i nerwach ja w swojej V40 zastosowałem taki zamiennik NT73-2C-S15 15A/125VAC DC12V u mnie działa w 100% bez problemów czytałem na inny forach że ludzie stosowali inne przekaźniki i mieli jakieś dziwne problemy, ale ja ten mogę polecić z czystym sumieniem (wszystko działa jak powinno) przekaźnik montowany był w V40 1.9 D 115KM 85 KW 2002 rok.




Pamiętajcie robicie to na własną odpowiedzialność. Ja ze swojej strony nie ponoszę żadnej odpowiedzialności za zniszczenie modułu CEM bądź innych podzespołów.

5 komentarzy:

  1. Jestem ciekawa jak będzie wyglądała motoryzacja za 30-40 lat. Już przed 2000 rokiem wróżyło się teorie na temat bezobsługowych aut, latajacych z punktu A do punktu B bez udziału kierowcy :-) Miało się to nijak do rzeczywistosci. Dzisiaj oprócz designu producenty prześcigają się w coraz mniejszym "teoretycznym" spalaniu auta, oraz w maksymalizacji różnych niepotrzebnych systemów przez które bardzo często trzeba odwiedzać autoryzowane serwisy. Według mnie motoryzacja zmierza trochę nie tą ściążką którą naprawdę powinna... Wyniki spalania często fałszowane itp. :-(

    OdpowiedzUsuń
  2. Super, na pewno komuś się przyda ten poradnik :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mi w moim volvo ostatnio czas zarezerwowała wymiana amortyzatorów :) Na szczęście wszystko poszło sprawnie i bez żadnych problemów.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wielkie dzieki za podpowiedz odnosnie przyczyny niedzialania wycieraczki tylnej! Ja mialem przekazniki o takim samym oznaczeniu z innego modulu. Wylutowalem ten wskazany na zdjeciach i zobaczymy jutro czy dziala? :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda to na dość skomplikowane i pewnie ostatecznie i tak będzie musiał zająć się tym mechanik samochodowy. Łódź jest pełna specjalistów, ale ja odwiedzam tylko jeden sprawdzony warsztat, dzięki czemu mechanik zawsze wie co już było robione, a co może być przyczyną awarii.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz :-D